Därför ska du träna utomhus

Våren är här och vi kan äntligen (för ett tag i alla fall) säga tack och hej till lysrörsbelysningen och trängseln på inomhusgymmen. Till fördel för natur, frisk luft och solljus. En ny undersökning ger dig dessutom 4 väldigt bra anledningar till att skippa inomhusträningen.

En ny undersökning från universitetet i Peninsula, USA och Europeiska Centret för Miljö och Hälsa (ECEHH) visar att utomhusträning har flera positiva effekter, som till och med visat sig gälla oavsett om vädret är på topp eller inte (bra för oss som bor i Norden ju!). I studien har man jämfört effekterna vid utomhustäning och inomhustränging och kommit fram till att utomhusträning gör dig:

  1. Mer positiv
  2. Piggare
  3. Mer avstressad
  4. Mer benägen att fortsätta med träningen

Så ut och rör på dig! För lite extra inspiration till utomhusträningen har vi frågat några av våra medarbetare vad de helst ägnar sig åt för typ av utomhusträning:

Agnes Palinski, Media Relations Manager: – Löpning i kombination med ”7 minutes workout” vilken jag gör utomhus på altanen. Och så eldar jag massor på våren. Sågar och bär stora grenar och sly 😉

Amanda Manns, Demo- och eventkoordinator: – Jag brukar ta långa morgonpromenader, springa intervaller i backar, golfa mycket och spela tennis utomhus!

Caroline Forssenius, Digital Copywriter: – Utomhusyoga! Så fort våren närmar sig klär jag på mig dubbla lager och flyttar jag ut yogamattan till ett ställe där det är lite lä. På sommaren kör jag SUP (Stand up paddelboard).

Lovisa Nordberg, Brand Manager: – Springa i trappor!

Sofia Söderberg, Redovisning: – Terränglöpning. Ju lerigare desto bättre 🙂

Elisabeth Sundberg, Legal Counsel: – Jag gillar utegym. Hammarbyhöjden har många bra! Och vandring. När det blir lite varmare ute gillar jag även att vindsurfa.

Alexander Vestin, Chief Commercial Officer: – I Stockholm är det helt klart att springa runt Djurgården, i London detsamma runt Hyde Park och Kensington Gardens. När jag jobbar i andra länder som jag inte kan lika bra så är löpning ett utmärkt sätt att se upptäcka nya städer och miljöer. Tidigare fick man ofta tips genom att fråga de anställda på hotellet, men numera är det inte ovanligt att man hittar en liten karta på rummet för just löpning med ett par olika sträckor/distanser med hotellet som start och målgång.