Hälsoboosta inför hösten!

Hösten är lika med nystart och bästa tiden för att sätta nya rutiner. Har är fem supervanor att ta med dig in i hösten.

1. Go green!

Enligt Livsmedelsverket bör du äta minst 500 gram om dagen för att minska risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer. Vårt bästa tips för hur du enkelt får i dig massor av grönt är att ta hjälp av en mixer. Till exempel kan du mixa ihop följande:

En avokado
En stor näve fryst mango
En banan – ju mindre mogen desto nyttigare = mindre socker, mer fibrer
En stor näve grönkål
En stor näve bladspenat
Lite färsk ingefära
Saft från en halv citron
ca 1-1,5 dl vatten

Tips! Mixa alltid istället för att juicea – det mesta av det som gör dig gott (det vill säga fibrerna) försvinner när grönsakerna och frukterna pressas.

2. Trettiominutersregeln

Rör på dig minst 30 minuter varje dag. Hitta vad som funkar för dig. Det räcker med att du investerad i ett par snabba skor och promenerar till och från jobbet eller tar en powerwalk på lunchen.

3. Boosta med D-vitamin

Så fort dagarna blir kortare och mörkret tränger sig på är det bra att tänka på att få i sig tillräckligt med D-vitamin. Det pågår en hel del forskning kring D-vitamin och det finns mycket som tyder på att det är viktigt för väldigt många fler funktioner i hela kroppen än vad man tidigare trott. Men det vi redan vet idag är att D-vitamin bidrar till normala kalciumnivåer i blodet, till att bibehålla normal benstomme, normal muskelfunktion, normala tänder samt till immunsystemets normala funktion. Så de till att få i dig din dagliga dos. Många av våra drycker täcker gott och väl ditt dagliga behov. Prova t.ex våra klassiker Vtamin Well Care med smak röd grapefrukt och Vitamin Well Defence med smak av citron/fläder.

4. Andas rätt

När man är stressad andas man lätt en så kallad ytligt andning, där andetaget stannar uppe i bröstet. Tänk på att låta andetaget gå hela vägen ner i magen och känn hur stressen minskar, du får energi och dina celler får mer syre. När du ändå är igång – passa på att slappna av i käkarna och dra ner axlarna.

5. Aktivera dig

Sluta inte att göra saker bara för att det är mörkt på kvällarna. Visst kan du bli trött av mörkret men du blir inte piggare av att ligga i soffa. Faktum är att du framförallt blir trött av att inte hitta på saker. Ta en promenad, träffa kompisarna eller gå en kurs.