Heala dig själv – 11 holistiska life hacks

Vill du bli lyckligare, få mer sinnesro och bättre balans i livet? Live Well har träffat Sophia Piehl och Jessika Bungum – två holistiska eldsjälar som lever och andas mindfulness, reiki och yoga.

Redan i hallen till Sophias och Jessikas hem börjar stressen rinna av en. Den harmoniska musiken och den subtila doften av rökelse som välkomnar en gör absolut sitt. Men det största lugnet utstrålar tjejerna själva. Det märks tydligt att de hoppat av ekorrehjulet och nio-till-fem-livet, till fördel för ett lugnare tempo och tid för reflektion och återhämtning. Här inne finns inga måsten, inga krav, inga rätt eller fel. Det enda som finns är nuet.

Jessika Bungum är yogainstruktör och intuitiv massör på Urban Om där hon hjälper folk att stressa ner, landa i nuet samt öka medvetenheten om sina kroppar. Sophia, som efter en livsomvälvande yoga- och mindfulnessresa i Frankrike, sa upp sig från sitt heltidsjobb studerar och utövar nu Reiki – en form av japansk healing med handpåläggning. Även hon jobbar på Urban Om.

Över en kanna örtté frågade vi ut tjejerna om deras rutiner i vardagen och deras bästa tips för att må bättre i både kropp och själ. Håll till godo och namasté.

1. Säg nej.

Blanda inte ihop måsten med lust. Bara för att du har en lucka i kalendern behöver du inte tacka ja till den där middagen, möhippan eller bokklubbsträffen om du inte känner för det. Du behöver alltså inte vara sjuk eller upptagen på annat håll för att prioritera dig själv och din lust. Känn efter vad du vill och prioritera dig själv. Du äger och bestämmer över din egen tid och har alltid ett aktivt val.

2. Tackla din fomo.

Den här hänger i hop lite med ovanstående. När du väl bestämt dig för att avstå från något, ha inte fomo (fear of missing out) eller dåligt samvete. Tiden du gav dig själv är viktigare. Var ärligt mot dig själv och ditt beslut. Och påminn dig själv om faktumet att foton bara är en idé och en tanke i ditt huvud. Du vet inte hur de andra faktiskt har det. Eller hur du skulle känna om du gjorde det du avstod från.

3. Hitta ditt ja.

När du sätter begränsningar för din tid och energi, genom att tacka nej till sådan du inte har lust med, kommer du samtidigt att hitta och ha tid för ditt äkta ”ja”. Alltså det du verkligen vill göra. Och det kommer kännas extra roligt och lustfyllt. Vi lovar.

4. Ät med händerna.

Bestick är ett västerländskt påfund från slutet av 1500-talet som är till för att få oss att se mer sofistikerade ut när vi äter. Men det skapar samtidigt en onaturlig distans till upplevelsen av maten. Genom att äta med händerna kommer du närmare naturen och blir ett med nuet. Du känner det du äter mer och får en starkare och mer jordnära upplevelse. Prova!

5. Minimedietera.

För att reducera din stressnivå och släppa på omedvetna spänningar i kroppen, stanna upp minst fyra gånger under dagen (sätt reminders i din telefon!) och hitta tillbaka till andningen. Bli medveten om ditt nästa andetag. Och dra det långt ner i kroppen. Hela vägen till fötterna. Har du ont någonstans eller känner dig stel på ett visst ställe – tänk att du drar andetaget dit. Where attention goes, energy flows…

6. Bli mjuk bakom ögonen.

Slappna av i musklerna bakom ögonen. Då öppnar sig hjärtat automatiskt.

7. Sov bättre.

Mellanlanda lite varje dag innan du går och lägger dig. Utan din mobil. Utan tv, bok eller något annat som kan störa eller addera intryck. Ge dig tid att bara vara och andas i fem minuter. Helst i ett tyst rum eller bara på golvet, bredvid sängen. På så sätt tar du inte med dig hela dagens aktivitet, stress och energi till sängen. Du får en helt annan sinnesstämning, både när du somnar och när du vaknar.

8. Bli en enhet.

Sammanfoga din högra och vänstra sida av kroppen genom att föra ihop händer och fötter. Ligg kvar så i minst sju minuter. Efteråt kommer du att känna sig lite helare, lite lugnare och mer samlad. Denna övning kan göras med händer eller fötter eller både händer och fötter, sittande främst, stående med endast händer eller liggande för endast fötter.

9. Ha ett altare.

En plats som är helig för dig och där du kan reflektera. Det kan räcka med en växt eller ett fotografi. Bara det är något du tycker är vackert och som ger dig energi och lugna, positiva tankar.

10. Elda.

När något tar mycket av din energi på ett negativt sätt, släpp taget om det genom att skriva ner det du stör dig på på en lapp – och bränn upp den.

11. Möblera om

Möblera om hemma då och då för att behålla ett flow. Energi kan stagnera och vad som känns rätt ena veckan när du är i ett visst mode kan behöva justeras i takt med sin egen förändring och sinnesstämning. Låt dig själv komma till uttryck i hemmet – det kan räcka med att flytta på en tavla eller ändra om på soffbordet – hjälp flödet genom små förändringar!

Holistiska eldsjälarna Sophia Piehl (i soffan) och Jessika Bungum har superkoll på hur man tar hand om sin kropp och själ.