löptips för vinterrundan

5 löptips för vinterrundan

Det är lätt att tappa fokus under vintern. En som vet hur man håller igång träningen och motivationen trots rusk och kyla är vår ambassadör Patrik Mårdh, ASICS FrontRunner och Vitamin Well-löpcoach. Här kommer hans fem bästa löptips!

Löptips 1: Hitta motivationen

Börja med att sätta upp ett tydligt mål. Varför vill jag träna? Är det för ultra, marathon, milen eller bara för att komma i form?  Visualisera ditt mål varje gång det börjar kännas motigt. Det kan också vara en bra idé att anmäla sig till ett lopp för att verkligen konkretisera sitt mål.

Att träna tillsammans med kompisar eller lyssna på en podcast, ljudbok eller musik som det också sitt för motivationen.

Tänk tillbaka på alla minnen från löpningen som gett dig energi och bygg upp en förväntan på nästa löprunda.

Löptips 2: Ha rätt utrustning

Sätt på dig skor som passar för vädret och kläder som håller dig varm. Tänk på säkerheten och ta på dig reflexer. Pannlampa är bra för att hitta rätt och känna sig trygg i mörkret på favoritrundan.

Löptips 3: Glöm farten och ha kul

När det är snöunderlag och halt är det svårt att hålla ett visst tempo. Låt fokus ligga på att njuta av löpningen och ha roliga träningar.

Löptips 4: Värm upp inomhus

Värm upp innan du går ut så att du kan hantera kylan bättre. Kör lite trappträning eller några konditionsövningar som får dig varm och redo inför löppasset.

Löptips 5: Vara med på Vitamin Well-träning varje vecka

Vitamin Well erbjuder gratis träning varje vecka. Glädje, gemenskap och gedigen träning! Tillsammans är vi starka. Anmäl dig här!