Sätt hälsomål som en champion

Vad vill du förändra under 2017? Bli regissör över ditt eget hälsoliv genom att definiera vad du vill ändra på när det kommer till ditt välmående. För att du ska lyckats så bra som möjligt med detta har vi tagit experthjälp av hälsocoachen Camilla Rova. Ta del av hennes smarta tips kring hur du sätter hälsomål som skapar motivation på riktigt.

Hur kommer det sig att du började hälsocoacha?

Jag hade varit överviktig i hela mitt liv. Jobbade som kock i en stressig bransch och ägnade fritiden åt att träna på att vara en storrökande soffpotatis. Men allting ändrades när jag fick mitt första barn. Mitt hälsoliv tog en radikal vändning – då jag inte ville föra över min livsstil på mina barn. Jag lyckades gå gick ner 35 kg och under tiden väcktes frågor som: “Hur lockar jag mig själv till sunda vanor?” “Hur lagar jag god mat som stimulerar alla sinnen och hur tar jag mig till mitt mål?” “Vad är det som skapar uthållighet och vad är det som gör att vissa människor når sina mål med lätthet, medan andra har det så mycket svårare?”

För att söka svar på mina frågor, utbildade jag mig till coach med inriktning mental träning, stress- och friskvårdsterapeut samt kostrådgivare.

Mitt mål idag är att ge människor verktyg att väcka, skapa och behålla motivationen att förverkliga sig själva. Alla kan och har de resurser som behövs, ibland behövs det bara lite hjälp att plocka fram och stärka dem.

Varför är det viktigt att sätta hälsomål?

Vi är olika som individer och triggas av olika saker, men genom att man sätter mål inom olika områden i livet så tar man också ett eget ansvar för i vilken riktning man styr sitt liv. Tänk att du ska bli regissör för ditt eget liv. Om du inte sätter några mål alls kan slumpen avgöra hur ditt liv blir. Att sätta mål för sin hälsa är att ta ansvar för att man får den kvalité i livet man vill ha. Att känna energi, att uppleva glädje och att vara stark och frisk länge. Allt kan vi såklart inte påverka men genom att ta ansvar för det vi kan påverka ger vi oss själva bättre förutsättningar.

Ok, så hur sätter man bra och motiverande hälsomål?

Ett bra mål är tydligt, positivt, mätbart, tidsbestämt, lagom utmanande/attraktivt och under egen kontroll. Visualisera vad konsekvensen blir för dig själv och din omgivning när du nått målet. Fokusera på vilka resurser du har för att nå dit och vilka resurser du behöver skaffa dig på vägen. Det finns olika akronymer man kan hänga upp en målformulering på. Jag har fastnat för MAKT = Mätbart, Attraktivt. Kontrollerbart och Tidsbestämt. En sådan målformulering skulle kunna se ut så här:

”Jag Camilla, springer Göteborgsvarvet 20 maj 2017.”

eller

”Jag Camilla, väger 65 kg 1 juni 2017.”

Fyll ditt mål med värde
För att sätta ett värde och motivation på målet behöver du ställa dig frågan“Varför vill jag nå det?” Det är först när man kan fylla målet med mening och värde som det blir attraktivt att nå. När målet är satt börjar jobbet med att gå in i handling, sätta delmål och planera för hur du behöver lägga upp tiden fram till start.

Hälsohjulet
Camilla har tagit fram ett så kallat hälsohjul som hon själv brukar använda som självskattningsövning. I det hjulet ingår att mäta sin egen nöjdhet i områdena bra mat, rörelse, sömn, mental och fysisk återhämtning och glädje.

Längst in mot mitten har du värdet 0 % nöjdhet och längst ut har du värdet 100 % nöjdhet. Genom att snabbt uppskatta var du befinner i varje tårtbit så har du också fått en bra nulägesanalys på var du kan göra minsta insatsen för att få mesta utdelning och flest synergieffekter för din hälsa.

Kan du ge 3 tips på hur man sätter hälsomål?

1. Bestäm dig för vad du vill uppnå, häng upp målformuleringen på akronymen MAKT. (se ovan)

2. Hjärnans språk är i bilder. Visualisera därför målet ofta och påminn dig själv om varför det är viktigt för dig att nå dit. Ta din mentala tidsmaskin och åk in i målet, upplev hur det är att vara där. Vad är det du ser, hör, känner?

3. Kom ihåg att du har alla resurser du behöver. Var noga med att planera, agera och utvärdera. Prova nya vägar och utmana din comfort zone. Ta lärdom av det som inte fungerade och gör mer av det som faktiskt fungerar.

 

 

Camilla Rova är hälsocoach och utbildare på Paulúns näringscenter och Skandinaviska ledarhögskolan och utbildar i hälsofrämjande ledarskap. Hon har medverkat som hälsocoach i TV3s serie ”Min stora lata familj”, samt dokumentärer som ”Feta svenskar” och ”Vägen tillbaka” med Paolo Roberto. Hon har också lagat mat i TV4 nyhetsmorgon och skrivit/medverkat i flertalet artiklar i olika hälsomagasin, dags- och veckotidningar. Camilla erbjuder individuell hälsocoaching och kan hjälpa dig sätta upp dina hälsomål. Du bokar henne här.