Tonys bästa löpartips inför sommaren

Löparsäsongen är nu igång och Vitamin Well lanserar konceptet Nordic Runners som är en del av Vitamin Wells stora löparsatsning 2018. Inför lanseringen av Nordic Runners fick vi tillfälle att ställa några frågor till långdistanslöparen tillika en av våra medlemmar i i Nordic Runners – Tony Hatefnejad. Tony ramlade in på långdistanslöpningen av en ren slump – läs om hans resa och ta del av hans tips här.

Hur kom det sig att du började med långdistanslöpning?
– Jag skulle säga att det var av en ren slump. Jag spelade tennis i 19 år och var relativt skadebenägen samt dåligt tränad rent konditionsmässigt. Trots att jag inte var duktig alls på fysträningarna och alltid var sist så gillade jag ändå att springa. Jag fick rådet av min tennistränare att börja springa mer för att bli starkare och framförallt mer uthållig. Jag började göra det och ökade distanserna successivt. Efter ett tag var jag helt enkelt fast i långdistanslöpningen.

Hur ofta tränar du och hur lägger du upp din träning? 
– Jag tränar cirka två pass/dag och ligger mellan 15-18 mil i veckan, beroende på vad som är syftet med träningsveckan. Jag får hjälp av min tränare att lägga upp träningen och fokuserar mycket på att få en bra variation mellan distans, fart, tröskel och långpass.

Vilken distans är favoriten och har du något favoritlopp? 
– Svår fråga då alla distanser har sin tjusning! Jag gillar halvmaraton (21 km) väldigt mycket men samtidigt älskar jag känslan av att springa i mål efter ett maraton. Leendet är bredare efter ett väl genomfört maratonlopp helt enkelt!

Vill man åt den där speciella känslan så är det svårt att inte nämna New York Marathon – ett lopp som slår det mesta. Utöver det är nog Jönköpings Marathon och Half Marathon som utan tvekan har den mäktigaste målgången i landet! Jag tycker dessutom att det är något speciellt med att springa i mål på Stockholm Stadion efteråt. Jag följde loppet på tv förr och det var något som jag själv ville uppleva.

Hur håller du din motivation uppe både inför och under träningen?
– Även jag har mina dalar men då är det extra viktigt att plocka fram de målen man har satt upp för sig själv. Jag har även en förstående sambo som lärt sig hur jag fungerar och kan pusha mig i de tuffaste stunderna. Det mesta brukar dock lösa sig efter ett träningspass – framförallt när man kanske drar ner kraven på passet en aning och istället överträffar sig själv.

Tonys bästa tips för att lyckas med löpningen i sommar:

1. Öka distansen successivt – allt handlar om att öka successivt och ha kontinuitet. Alltför många gör misstaget att börja för hårt. Ett sätt är att försöka hålla samma längd i två veckor och därefter öka. Testa med 60 minuter och därefter 90 minuter och ha långsiktiga målet på 120 minuter.

2. Kom ihåg styrketräningen! Gör övningar med kroppsvikt så att kroppen hänger med.

3. Följ ett träningsprogram för just löpning – framförallt om du har ett lopp i sikte.

4. Ändra inte alltför mycket i dina rutiner. Börja inte mixtra med exempelvis maten så att magen börjar krångla.

5. Drick något extra innan passet – jag själv brukar dricka en Vitamin Well+ just för att få i mig elektrolyter.

6. När det blir jobbigt – försök att tänka på det tillfället när det inte var tufft. Låter kanske enkelt men jag tycker att det brukar fungera.

7. Ha med dig en ljudbok eller vad du känner dig bekväm med, det gör så att tankarna är på något annat.

8. Spring åt en specifik riktning så att du måste ta samma väg tillbaka för att komma hem – enkelt att bestämma distansen men även skönt rent mentalt.

Tonys instagram:@tonyh

Tryck här för mer information om Nordic Runners och följ @vitaminwellsverige på Instagram!