6 vanliga träningsmyter

Träna smartare genom att få koll på de vanligaste myterna. Här är 6 stycken du INTE vill gå på.

1. ”Du måste stretcha för att inte få träningsvärk”
Forskningen idag vet väldigt lite om stretching och om det spelar någon roll om man stretchar eller inte. Mindre träningsvärk finns det åtminstone inga belägg för. Däremot kan det kännas skönt att stretcha och det kan ha fördelar för dig som vill öka rörligheten.

2. ”Med kalorimätare kan du se träningens effekt.”
det kan kännas belönade och motiverande att mäta sin träning i exakta siffror. Men kalorimätaren på maskinen säger tyvärr ingenting om du inte matat in dina exakta värden på maxpuls, vikt etc. Det kan vara 300 eller 1200 kalorier, maskinen har ingen aning så länge den inte efterfrågat hur mycket kroppsfett du har vilket är avgörande för hur mycket du kan bränna. Din egen känsla av hur hårt du tränar är en mycket bättre mätare. Fokusera mer på hur bra du mår av träningen än att räkna kalorier.

3. ”Du får plattare mage med situps.”
Det är helt omöjligt att punktbränna fett. Bränna fett gör du genom att göra av med mer energi än du stoppa i dig, men det går inte att styra var på kroppen det försvinner ifrån.

4. ”Svettas du inte tar du inte i tillräckligt.”
Hur mycket du svettas är genetiskt och kan variera mycket från person till person. Men de flesta börjar svettas lättare ju mer vältränade de är. Hur mycket du svettas är med andra ord inget kvitto på hur hårt du har tränat utan snarare hur vältränad du är.

5. ”Så länge du är på gymmet en timme om dagen får du göra vad du vill resten av dygnet.”
En timmes träning, hur högintensiv den än är, kompenserar inte en dålig diet, festande eller stillasittande under resten av dagen (tyvärr!). Satsa på att etablera bättre matvanor och minska din inaktiva tid under resten av dagen. Under punkt nummer 6 i det här inlägget kan du läsa mer om tips mot stillasittande här.

6. ”Om du lyfter lätta vikter får du tonade och slanka muskler.”
Det enda som avgör formen på dina muskler är din genetik. Det enda du kan påverka är storleken. Du kommer alltså inte få ”slanka” muskler genom att träna med lätta vikter, det enda som kommer att hända är att det tar längre tid att bygga dem.